When Parliaments Do Not Wage War: Military Operations Abroad and Constitutional Framework | ISPI
Salta al contenuto principale

Form di ricerca

  • ISTITUTO
  • PALAZZO CLERICI
  • MEDMED

  • login
  • EN
  • IT
Home
  • ISTITUTO
  • PALAZZO CLERICI
  • MEDMED
  • Home
  • RICERCA
    • OSSERVATORI
    • Asia
    • Cybersecurity
    • Europa e Governance Globale
    • Geoeconomia
    • Medio Oriente e Nord Africa
    • Radicalizzazione e Terrorismo Internazionale
    • Russia, Caucaso e Asia Centrale
    • Infrastrutture
    • PROGRAMMI
    • Africa
    • America Latina
    • Global Cities
    • Migrazioni
    • Relazioni transatlantiche
    • Religioni e relazioni internazionali
    • Sicurezza energetica
  • ISPI SCHOOL
  • PUBBLICAZIONI
  • EVENTI
  • PER IMPRESE
    • cosa facciamo
    • Incontri ristretti
    • Conferenze di scenario
    • Future Leaders Program
    • I Nostri Soci
  • ANALISTI

  • Home
  • RICERCA
    • OSSERVATORI
    • Asia
    • Cybersecurity
    • Europa e Governance Globale
    • Geoeconomia
    • Medio Oriente e Nord Africa
    • Radicalizzazione e Terrorismo Internazionale
    • Russia, Caucaso e Asia Centrale
    • Infrastrutture
    • PROGRAMMI
    • Africa
    • America Latina
    • Global Cities
    • Migrazioni
    • Relazioni transatlantiche
    • Religioni e relazioni internazionali
    • Sicurezza energetica
  • ISPI SCHOOL
  • PUBBLICAZIONI
  • EVENTI
  • PER IMPRESE
    • cosa facciamo
    • Incontri ristretti
    • Conferenze di scenario
    • Future Leaders Program
    • I Nostri Soci
  • ANALISTI
Analysis
When Parliaments Do Not Wage War: Military Operations Abroad and Constitutional Framework
13 gennaio 2014

Abstract

Executive branches of governments have always enjoyed a primacy in managing foreign policy and waging war. However, in several contemporary constitutional systems this trend has been offset through (more or less effective) parliamentary powers. When looking at recent developments concerning the Syrian crisis, could it be that parliamentary prerogatives in matters of foreign and defense policy are gaining new momentum? 

In fact, in this area, the relations between political-parliamentary forces tend to weigh in more prominently than existing norms or constitutional conventions, regardless of the fact that dissenting parliamentary positions are made official through parliamentary deliberations. In the last few months governments have continued to ask parliaments to “take it or leave it”, but where parliaments would have once taken it, they have now decided to leave it.

Fabio Longo is a Researcher in Comparative Public Law at the University of Turin

 
VAI ALLO STUDIES

 

Ti potrebbero interessare anche:

USA: Trump è tornato, a far parlare di sé
Mario Del Pero
ISPI e Sciences Po
An Unrewarding Show: Online Summit of China-CEE 17+1 Platform
Richard Q. Turcsanyi
Director of Central European Institute of Asian Studies (CEIAS)
Il raid USA in Siria
Missili e messaggi: lo strike Usa in Siria
La Cina ha superato gli USA come potenza commerciale
G7 e Conferenza di Monaco, doppio banco di prova per USA e UE

Tags

Parliaments Foreign policy parliamentarization War military operations Syria USA UK Europe Cameron
Versione stampabile
Download PDF

SEGUICI E RICEVI LE NOSTRE NEWS

Iscriviti alla newsletter

Chi siamo - Lavora con noi - Analisti - Contatti - Ufficio stampa - Privacy

ISPI (Istituto per gli Studi di Politica Internazionale) - Palazzo Clerici (Via Clerici 5 - 20121 Milano) - P.IVA IT02141980157